Thursday 21 April 2016

Yang Tinggal Hanyalah Memori

Kau tahu tak perasaan tu,

Bila seseorang yang dahulunya pernah rapat dengan kau, sekarang dah langsung tak berhubung dengan kau. Dulu, kau sendiri tak tahu macam mana kau boleh jadi rapat dengan dia dan sekarangpun kau tak tahu macam mana kau boleh jadi orang asing pada dia. Suatu ketika dulu, kau rapat sangat. Dia baik sangat dengan kau. Selalu buat kau senyum. Kadang-kadang, dia adalah jugak sakitkan hati kau tapi bila kau merajuk dan marah pada dia, mesti dia akan minta maaf dan pujuk kau. Dia suka bekerjasama dengan kau dan boleh dikatakan kau dengan dia selalu bersama sampai ada orang cemburu dengan keakraban korang. 

Tapi, itu dulu. Bila satu masa korang berjalan melalui haluan masing-masing, secara tak langsung kau dengan dia dah jadi orang asing semula. Kau tak tahu samada dia yang berubah atau kau yang buruk sangka pada dia. Tapi kau tak sangka, dia yang rapat dengan kau tiba-tiba macam dah tak kenal kau langsung. Kau macam tak percaya, tapi itulah hakikatnya. Manusia berubah dan akhirnya akan berubah. Sakitkan... bila kau sangka yang hubungan kau dengan seseorang akan kekal ke hujung nyawa tapi akhirnya dia berubah malah jauh dia pergi dari hidup kau. Kau nak dia sentiasa kekal macam mana yang kau kenal dia tapi kalau dia nak berubah, dia akan berubah dan kau tak berkuasa untuk menghalangnya. Apa yang kau boleh lakukan adalah terima seadanya.

Jangan sedih kalau pada akhirnya orang-orang yang kau kenal berubah sebab masih ada memori untuk kau kenangkan seumur hidup kau. Ya, walau satu hari nanti semua orang tinggalkan kau, memori akan tetap setia berada di sisi kau dan takkan pernah tinggalkan kau. Berpegang eratlah padanya jika hanya ia yang mampu buat kau tertawa, tersenyum dan bahagia. Walau adakalanya memori akan membuat kau menangis, iapi ianya lebih baik daripada kau dilupakan oleh seseorang yang pernah rapat dengan kau...

1 comment: