Monday 24 March 2014

Resepi : Bihun Goreng Tom Yam


Bihun Goreng Tom Yam

Bahan-bahan :-
1.       Bihun
2.       Pes Tom Yam Adabi
3.       Cili Giling                 
4.       Cili Padi               (blender)         
5.       Bawang Merah     (blender)
6.       Bawang Putih        (blender)     
7.       Halia                     (blender)
8.       Udang Kering        (blender)
9.       Daun Limau Purut
10.   Daun Ketumbar          
11.   Serai                       (potong)
12.   Sotong
13.   Kobis Panjang
14.   Limau nipis
15.   Serbuk Cili

Cara memasak :-
1.       Tumiskan cili giling & serai yang dah dipotong halus sehingga garing
2.       Masukkan bahan-bahan yang dah di “blend”
3.       Masukkan pes Tom Yam Adabi & serbuk cili. Kacau sebati
4.       Masukkan garam. Biarkan mendidih
5.       Masukkan sotong. Masak sehingga empuk
6.       Masukkan kobis panjang & sedikit gula
7.       Masukkan bihun. Biarkan masak
8.       Masukkan daun limau purut & daun ketumbar yang telah dipotong
9.       Tutupkan api & perahkan jus limau nipis. 

P/S : Inilah resepi yang aku cipta & reka sendiri. Kiranya macam eksperimenlah. Hehe. Sebelum ni kalau aku masak, takdenye aku nak cipta resepi macam ni. Aku main hentam keromo je. Tapi, kali ni aku bersungguh. Haha. Cuma, untuk percubaan kali pertama ni, Bihunnye macam kering sikit. Tapi takpe, belajar dari kesilapan. Cewahh. Okay, selamat mencuba! (^_^)



No comments:

Post a Comment