Tuesday 15 December 2015

Pergilah Kau Seperti Masa Yang Telah Berlalu

 

Kau tahu tak perasaan tu,

Bila kau terpaksa melepaskan seseorang yang dah terlalu lama kau simpan dalam hati. Bukan mudah untuk dilepaskan bahkan teramat sakit rasanya.

Sebab sejak mula orang tu singgah dalam hati kau, dia dah semai bibit-bibit cinta dalam hati kau. Kau cuba sehabis mungkin untuk pastikan cinta tu tak berputik, tapi kau tak berdaya melawan bila tiba-tiba cinta tu tumbuh mekar dan kukuh dalam hati kau. Cinta yang dah berbunga tu memang cantik dan buat kau rasa bahagia tapi dalam masa yang sama ada duri yang tajam menusuk-nusuk hati kau. Duri itulah yang membangkitkan kau dari mimpi yang panjang. Duri tu menyedarkan kau bahawa orang yang singgah memutikkan bunga-bunga cinta dalam hati kau telahpun dimiliki oleh orang lain. Dan, kau tak mungkin dan tak akan pernah mungkin memiliki mahupun memberi cinta yang dah berbunga lebat dalam hati kau kepada orang tu. Kenapa? Sebab orang tu takdirnya bukan untuk kau. Dan, kau takdirnya bukan untuk orang tu,

Akhirnya, kau mengalah. Kau bawa diri kau pergi jauh dari orang tu dan bunga cinta dalam hati kau, kau biarkan ianya layu dan kau berharap bila kau tak jumpa dia lagi, bunga cinta tu akan gugur dan kemudiannya mati. 

Tapi, biarpun bertahun kau bawa diri kau lari dari berjumpa dengan orang tu, bunga cinta tu tak pernah gugur apatah lagi mati dalam hati kau. Kau bahkan disiksa rindu yang tak berpenghujung. Kau tak berjaya biarkan bunga cinta yang dah layu untuk orang tu supaya mati. Kau tak berdaya. Disebabkan kau tak berdaya untuk melawan perasaan kau, kau biarkan diri kau terus disiksa rindu yang tak berhenti memukul dinding hati kau.

Suatu hari, kau buka mata hati kau untuk melihat apa yang ada di hadapan dan melupakan apa yang berada di belakang. Kau sedar, tak ada guna meratapi orang tu. Orang yang tak pernah tahu tentang perasaan kau. Orang yang tak akan pernah jadi milik kau walau sebesar dan selebat manapun bunga cinta kau pada dia. Jadi, kau nekad untuk lepaskan dia pergi. Sedikit demi sedikit. Kau cuba padam siapa dia dalam hati kau. Sedikit demi sedikit. Perlahan-lahan. Kau cuba. Sedaya yang mungkin. Tapi, tiba-tiba proses memadam orang tu dari hati kau terhenti sebab ianya menyakitkan. Terlalu menyakitkan! Tapi, kau tak putus asa. Kau cuba untuk padam lagi. Walau sakit, walau payah, kau terpaksa tempuh semua tu. Sebab kau tak nak simpan dia lagi. Kau nak lepaskan dia pergi supaya kau bebas dari masa lalu. Supaya kau bahagia. Ya, bahagia.

Maka pergilah kau, wahai cinta yang telah berlalu, seperti masa yang telah berlalu. Untuk selama-lamanya...



  

No comments:

Post a Comment